Herfra vores verden går

Kunstner Ole Grøn har i 2020 i samarbejde med Gedved Skoles årgang 2014 og borgere fra Gedved samlet inspiration og historisk viden til kunstværkets udformning.

Ole Grøn er en af de største naivistiske kunstnere i Danmark.

Gennem en smedeproces er kunstværket laserskåret i cortenstål, og står nu som portal til Gedved Skole og vidner om byens liv og historie.
Over 100 forskellige billeder fortæller autentiske historier om personer og hændelser, ligesom billederne er placeret i en geografisk sammenhæng med nabolaget fra Skanderborg til Horsens.
Fra øst til vest ses billeder af geografien fra Skanderborg til Horsens med Gedved centralt placeret.

Beskueren af kunstværket kan sætte sig i portalåbningen og reflektere over sin egen historie med udgangspunkt i Gedved: HERFRA VORES VERDEN GÅR.
Tag en selfie eller få en ven til at tage et billede og et minde med hjem eller ud i verden. Historien følger dig - hvor end du er.

De mange personer i række - 49 i alt, svarende til antallet af elever i projektet. De bevæger sig i to hovedretninger væk HERFRA. Det symboliserer den enkelte og flokkens veje ud i verden og livet. Nogle kommer langt ud/væk, andre kommer ikke så langt væk og endelig er der også nogle, der bliver tæt på Gedved. Blandt dem, der rejser ud, er der imidlertid også nogle, der vender tilbage.
Læg alle disse menneskers oplevelser i bagagen, og du får en enestående rejse og oplevelse i studiet af det store kunstværk.
Viceskoledirektør Gunnar Andersens Familiefond har ydet det økonomiske grundlag for kunstværkets tilblivelse.