Referat af skoleudviklingssamtale, Gedved Skole 2025
Baggrund
Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.
Overordnet dagsorden
Opsamling på aftaler og mål
Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplanerPræsentation af temaer
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole-, Unge og Uddannelsesudvalget.Drøftelser af temaer
Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.Udvælgelse af temaer og indsatser
Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.Opsummering og afrunding
Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.
Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.
Samtalen suppleres endvidere med teamer fra kommunalbestyrelsen samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.
Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.
Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 20. januar 2025 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2025. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrettet med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.
Inklusionsgraden er over de sidste 5 år faldet for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor arbejdes målrettet med at skabe en skole med deltagelsesmuligheder for alle børn, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes ålsætning i budgetaftalen for 2024 samt det politisk godkendte kommissorium for projektet "Deltagelsesmuligheder for alle".
Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbringe der bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fravær fra skole mest muligt.
Der har de seneste år være et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsudddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sættes fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.
Dato: 24. februar 2025
Deltagere:
- Mette Malmros, Skoleleder
- Louise Søndergaard, Viceskoleleder
- Mette Nybro Søndergaard, Afdelingsleder
- Thor Christensen, forældrebestyrelsesrepræsentant
- Henrik Kallestrup, Skolechef
- Søren Schjødt, Stabskonsulent (ref)
Indsats 1
Beskrivelse af indsats | Løft af det faglige niveau i matematik og dansk |
Mål med indsats | Målet med indsatsen er: at børnene oplever sig mødt, der hvor de er rent fagligt at skolens karaktergennemsnit er på eller over den socioøkonomiske reference – også i dansk og matematik. at styrke samarbejdet mellem fagpersoner og vejleder med afsæt i et udvidet og nuanceret data grundlag |
Bestyrelsens bemærkninger | De forskellige test, indholdet af dem og formålet med dem kan være uigennemskuelige for forældrene. Særligt ift. de nationale overgangstest, som forældrene modtager information om. Ledelsen vil tage dette op på kommende forældremøder som tema på alle årgange. |
Indsats 2
Beskrivelse af indsats | Deltagelsesmuligheder for alle med inkluderende læringsmiljøer |
Mål med indsats | Målet med indsatsen er: At alle elever udfordres og støttes bedst muligt med fokus på progressionen i resultaterne i evalueringsplanen. At øge andelen af elever der oplever støtte og inspiration i undervisningen målt på den nationale trivselsmåling At skabe en varieret og inspirerende undervisning med øget fokus på elevperspektivet. At øge inklusion og deltagelsesmuligheder for alle elever. |
Bestyrelsens bemærkninger | Der skal være en opmærksomhed på, at den varierende og motiverende undervisning ikke bliver en modsætning til eller på bekostning af fordybelsen. I arbejdet med at skabe deltagelsesmuligheder for alle skal der være en opmærksomhed på forældrenes forskellige perspektiver derpå, så der sikres et godt samarbejde om børnefællesskaberne. |