Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2025

Referat af skoleudviklingssamtale, Gedved Skole 2025

Baggrund
Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

Overordnet dagsorden

  1. Opsamling på aftaler og mål
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner

  2. Præsentation af temaer
    Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole-, Unge og Uddannelsesudvalget.

  3. Drøftelser af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

  4. Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

  5. Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

Temaer til skoleudviklingssamtalen

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med teamer fra kommunalbestyrelsen samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 20. januar 2025 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2025. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet. 

  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrettet med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.

  2. Inklusionsgraden er over de sidste 5 år faldet for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor arbejdes målrettet med at skabe en skole med deltagelsesmuligheder for alle børn, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes ålsætning i budgetaftalen for 2024 samt det politisk godkendte kommissorium for projektet "Deltagelsesmuligheder for alle".

  3. Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbringe der bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fravær fra skole mest muligt.

  4. Der har de seneste år være et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsudddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sættes fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.

Dato: 24. februar 2025

Deltagere:  

  • Mette Malmros, Skoleleder

  • Louise Søndergaard, Viceskoleleder

  • Mette Nybro Søndergaard, Afdelingsleder

  • Thor Christensen, forældrebestyrelsesrepræsentant

  • Henrik Kallestrup, Skolechef

  • Søren Schjødt, Stabskonsulent (ref)  

Indsats 1

Beskrivelse af indsats

Løft af det faglige niveau i matematik og dansk
Skolen vil styrke en mere struktureret og databaseret anvendelse af vejledernes ressourcer. Dette skal skabe grundlaget for tidligere opsporing, mere målrettede faglige indsatser samt undervisningsdifferentiering i dansk og matematik.

Mål med indsats

Målet med indsatsen er:

at børnene oplever sig mødt, der hvor de er rent fagligt

at skolens karaktergennemsnit er på eller over den socioøkonomiske reference – også i dansk og matematik.

at styrke samarbejdet mellem fagpersoner og vejleder med afsæt i et udvidet og nuanceret data grundlag 

Bestyrelsens bemærkninger

De forskellige test, indholdet af dem og formålet med dem kan være uigennemskuelige for forældrene. Særligt ift. de nationale overgangstest, som forældrene modtager information om. Ledelsen vil tage dette op på kommende forældremøder som tema på alle årgange.

Indsats 2

Beskrivelse af indsats

Deltagelsesmuligheder for alle med inkluderende læringsmiljøer
Gedved skole ønsker at sætte fokus på vores didaktiske tilgange, med henblik på, at skabe en inkluderende undervisning, med deltagelsesmulighed for flest mulige elever. 

Mål med indsats

Målet med indsatsen er: 

At alle elever udfordres og støttes bedst muligt med fokus på progressionen i resultaterne i evalueringsplanen.

At øge andelen af elever der oplever støtte og inspiration i undervisningen målt på den nationale trivselsmåling

At skabe en varieret og inspirerende undervisning med øget fokus på elevperspektivet.

At øge inklusion og deltagelsesmuligheder for alle elever.

Bestyrelsens bemærkninger

Der skal være en opmærksomhed på, at den varierende og motiverende undervisning ikke bliver en modsætning til eller på bekostning af fordybelsen.

I arbejdet med at skabe deltagelsesmuligheder for alle skal der være en opmærksomhed på forældrenes forskellige perspektiver derpå, så der sikres et godt samarbejde om børnefællesskaberne.