Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2024

Referat af skoleudviklingssamtale, Gedved Skole 2024

Baggrund
Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

Overordnet dagsorden

1. Opsamling på aftaler og mål 
Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

2. Præsentation af temaer
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

3. Drøftelse af temaer
Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

4. Udvælgelse af temaer og indsatser
Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

5. Opsummering og afrunding
Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 22 januar 2024 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet. 

1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel. Herunder er det et mål, at andelen af elever, der er inkluderet i den almene undervisning (inklusionsgraden) forsat, skal være over landsgennemsnit, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes målsætning i budgetaftalen for 2024, hvor det fremhæves, at flere børn skal være en del af den almene folkeskole, fordi det giver børnene de bedste forudsætninger for at lykkes senere i livet 


2. Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt. 


3. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er fortsat for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik. 

4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg. 


Dato: 3. april 2024

Deltagere:  

Mette Malmros Rasmussen, Skoleleder 
Louise Søndergaard, Viceskoleleder
Mette Nybro Søndergård, Afdelingsleder
Henrik Kallestrup, Skolechef
Søren Schjødt, Stabskonsulent (ref.)

Indsats 1

Beskrivelse af indsats 

Fagligt løft af eleverne i matematik og dansk
Skolen vil styrke en mere struktureret og databaseret anvendelse af vejledernes ressourcer. Dette skal skabe grundlaget for tidligere opsporing, mere målrettede faglige indsatser samt undervisningsdifferentiering i dansk og matematik.

Mål med indsats 

Målet med indsatsen er:
at børnene oplever sig mødt, der hvor de er rent fagligt

at skolens karaktergennemsnit er på eller over den   socioøkonomiske reference – også i dansk og matematik

at styrke samarbejdet mellem fagpersoner og vejleder med afsæt i et udvidet og nuanceret data grundlag 

Indsats 2

Beskrivelse af indsats 

Øget fokus på vores inspirerende og inkluderende læringsmiljøer
Gedved skole ønsker at sætte fokus på vores didaktiske tilgange, med henblik på, at skabe en inkluderende undervisning, med deltagelsesmulighed for flest mulige elever. 

Mål med indsats 

Målet med indsatsen er: 


At alle elever udfordres og støttes bedst muligt med fokus på progressionen i resultaterne i evalueringsplanen.


At øge andelen af elever der oplever støtte og inspiration i undervisningen målt på den nationale trivselsmåling


At skabe en varieret og inspirerende undervisning med øget fokus på elevperspektivet.


At øge inklusion og deltagelsesmuligheder for alle elever