Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2023

Referat af skoleudviklingssamtale, Gedved Skole 2023

Baggrund
Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingssamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingssamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

Overordnet dagsorden

  1. Opsamling på aftaler og mål
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.
     
  2. Præsentation af temaer
    Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole-, unge- og uddannelsesudvalget.
     
  3. Drøftelse af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.
     
  4. Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.
     
  5. Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.


Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.

  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.
     
  2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.
     
  3. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.
     
  4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.


Referat
Dato: 11. april 2023

Deltagere: 
Mette Malmros, Skoleleder
Bébhinn Kendellen, Viceskoleleder
Line Them Thykjær, Adm. medarbejder
Henrik Kallestrup, Skolechef
Søren Schjødt, Stabskonsulent

Aftalte indsatsområder

Fagligt løft af eleverne i matematik og dansk

Beskrivelse af indsatsområde

Skolen har i en årrække haft et karaktergennemsnit, der ligger under det forventede karaktergennemsnit ift. socioøkonomiske forhold. Dette ønskes ændret særligt med fokus på dansk og matematik.

Skolen vil styrke en mere strategisk og databaseret anvendelse af vejledernes ressourcer. Dette skal skabe grundlaget for tidligere opsporing, mere målrettede faglige indsatser samt undervisningsdifferentiering i dansk og matematik.

Der skal generelt være et ledelsesmæssigt fokus på brugen af data for at sikre gennemsigtighed omkring placering af vejledernes ressourcer for at sikrer et fagligt løft via særlige tilrettelagte indsatser. Dette skal danne grundlag for en styrket anvendelse af holddeling, feedback og tre-voksen ressourcer – særligt i dansk og matematik.

Målet med indsatsområdet

  • at børnene oplever sig mødt, der hvor de er rent fagligt
  • at skolens karaktergennemsnit er på eller over den socioøkonomiske reference
  • at styrke samarbejdet mellem fagperson og vejleder med afsæt i et udvidet og nuanceret data grundlag (styrket data-litteracy)
  • at løfte trivslen gennem de faglige indsatser med fokus på årgangsfællesskabet og det faglige fællesskab.

 

At udvikle nye digitale læsestrategier hos elever på mellemtrinnet

Beskrivelse af indsatsområde

Det er nødvendigt at udarbejde nye designs for digital læsning, fordi de digitale læremidler, der primært anvendes i dag, kræver anderledes læsestrategier end analoge læremidler. I forlængelse af første indsatsområde sætter Gedved Skole sammen med Nationalt Videncenter for Læsning fra 2023 derfor fokus på digital læsning og læsestrategier. Det sker i det nye projekt ’Laboratorium for digital læsedidaktik’, som Nationalt Videncenter for Læsning har fået bevilling til at gennemføre fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation.

Projektet retter sig mod mellemtrinnet, da det er af afgørende betydning, at eleverne her får tilegnet sig gode læsestrategier i alle fagene.

Med udgangspunkt i læreres, pædagogers og læsevejlederes erfaringer fra klasserummene skal Gedved Skole og Nationalt Videncenter for Læsning udvikle designs for digital læsning i et såkaldt læsedidaktiklaboratorium. Designs for digital læsning er konkrete beskrivelser af, hvordan man som lærer underviser i gode digitale læsestrategier, uafhængig af læremidlet.

Målet med indsatsområdet

  • at udvikle designs for digital læsning, som understøtter elevernes læring i dansk
  • at løfte elevernes faglige resultater i dansk
  • at kvalificere valget af skolens digitale læringsplatforme


’Hverdagens didaktik’ – kvalitetsløft indenfor brugen af udeundervisning og STEAM

Beskrivelse af indsatsområde

Gedved Skole ønsker at skabe varieret undervisning der favner alle elever og som understøtter den faglige trivsel. Derudover ønsker eleverne mere udeundervisning samt mere inspirerende udemiljøer.

Skolen vil derfor sætte fokus på en styrket ’hverdags didaktik’, der sigter mod at styrke elevernes 21. århundredes kompetencer og faglige trivsel. Herunder skal der arbejdes med etablering og anvendelse af nye udeområder der både understøtter den daglige undervisning og de sociale fællesskaber i og omkring skolen.

Målet med indsatsområdet

  • at hæve den faglige trivsel gennem styrket ’hverdagsdidaktik
  • at styrke skolens udeområder og –miljøer samt brugen heraf
  • at styrke de sociale fællesskaber i og omkring skolen
  • at styrke elevernes 21. århundredes kompetencer